MICHAELA THELENOVÁ

NECHTE TO ZEMI / LEAVE IT IN THE GROUND

Dům umění, Ústí nad Labem, Czech Republic
https://www.facebook.com/DumumeniUL
http://www.duul.ujep.cz/

October 25 - December 8, 2017

Concept: Margarethe Makovec (Austria), Anton Ledere (Austria)

Marlene Hausegger, HeHe, Markus Jeschaunig, Zdena Kolečková, Folke Köbberling, Richard Loskot & Mjölk, Polonca Lovšin, Cecylia Malik & Polish Mothers on Tree Stumps, RESANITA, Oliver Ressler, Michaela Thelenová, Martin Zet


IN THEIR EYES...

Museum of Modern and Contemporary Art, Rijeka, Croatia
http://www.mmsu.hr/

July 14 - August 17, 2017

Concept: Michal Koleček (Czech Republic), Camilla Martinelli (Italy)

Stefano Cagol (ITA), Nemanja Cvijanovic (CRO), Hannes Egger (ITA), Igor Eškinja (CRO), Michael Fliri (ITA), Miroslav Hašek (CZ), Zdena Kolečková (CZ), Richard Loskot (CZ), Michaela Thelenová (CZ), Slaven Tolj (CRO)


NOVÝ ZLÍNSKÝ SALON / NEW ZLIN SALON

Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně / Regional Gallery of Fine Arts in Zlín, Zlín, Czech Republic
http://www.galeriezlin.cz/cz/

May 12 - September 10, 2017

Concept: Petr Vaňous, Ján Kralovič, Terezie Petišková, Beata Jablonská, Zdeněk Freisleben, Marek Pokorný, Ivan Bergmann, Václav Málek


INTERIÉRY DUŠE / SOULFUL INTERIORS

Západočeská galerie v Plzni (Výstavní síň Masné krámy) / The Gallery of West Bohemia (exhibition hall Masné krámy), Plzeň, Czech Republic
http://www.zpc-galerie.cz/cs

February 1 - April 30, 2017

Concept: Michal Koleček (Czech Republic)
Curator: Marcela Štýbrová
(Czech Republic)

Matej Al-Ali, Jiří Černický, Milena Dopitová, Martin Kolář, Alena Kotzmannová, Jan Krtička, Dominik Lang, Luděk Míšek, Tomáš Moravec, Pavel Mrkus, Jan Stolín, Michaela Thelenová, Benedikt Tolar

Výstava se soustředí na prezentaci aktuálních uměleckých děl českých výtvarných umělců mladší a střední generace reagujících na unikátní bytové interiérové realizace Adolfa Loose v Plzni. Výstava si všímá unikátního historického a kulturního fenoménu - osmi bytových interiérů navržených Adolfem Loosem pro plzeňské objednavatele. Koncepce výstavy je soustředěná na prezentaci uměleckých projektů třinácti umělců mladší a střední generace, které volně či přímo reagují na samotné Loosovy bytové realizace, jejich osud, osudy jejich objednavatelů či širší historické, politické, kulturní či společenské souvislosti spojené se vznikem a nezřídka i zánikem těchto realizací. Jednotliví umělci přitom při své práci vycházejí ze studia a průzkumu konkrétních Loosových interiérů a rovněž reagují na aktuální otázky spojené s vývojem interpretace historických souvislostí a jejich analýzou tváří v tvář dynamickým pohybům přítomným v rámci aktuální společenské situace.

The fundamental inspiration for the exhibition represents a unique historical and cultural phenomenon - eight residential environments designed in the 1930s by Adolf Loos for clients in Pilsen. The concept centres on the presentation of the artistic projects of twelve members of the younger and middle generations who directly respond to the specific aesthetic qualities of Loos' enigmatic residences, as well as the dramatic fates of their mainly Jewish residents, whilst also being mindful of the broader political and social contexts associated with the emergence, and often the demise of such architecture.


HOMMAGE ZBYNĚK SEDLÁČEK

Galerie města Loun, Louny, Czech Republic
http://www.gaml.cz/

December 10, 2016 - February 20, 2017

Concept: Otto Urban (Czech Republic)

Lucie Preissová, Dagmar Šubrtová, Michaela Thelenová, Markéta Váradiová, Petr Veselý, Martin Zet


IN THEIR EYES...

Dům umění, Ústí nad Labem, Czech Republic
https://www.facebook.com/DumumeniUL
http://www.duul.ujep.cz/

October 27 - December 9, 2016

Concept: Michal Koleček (Czech Republic), Camilla Martinelli (Italy)

Stefano Cagol (ITA), Nemanja Cvijanovic (CRO), Hannes Egger (ITA), Igor Eškinja (CRO), Michael Fliri (ITA), Miroslav Hašek (CZ), Zdena Kolecková (CZ), Richard Loskot (CZ), Michaela Thelenová (CZ), Slaven Tolj (CRO)


IN THEIR EYES...

Kunsthalle Eurocenter, Lana, Italy
http://www.kunsthalleeurocenter.wordpress.com

September 10 - September 25, 2016

Concept: Michal Koleček (Czech Republic), Camilla Martinelli (Italy)

Stefano Cagol (ITA), Nemanja Cvijanovic (CRO), Hannes Egger (ITA), Igor Eškinja (CRO), Michael Fliri (ITA), Miroslav Hašek (CZ), Zdena Kolecková (CZ), Richard Loskot (CZ), Michaela Thelenová (CZ), Slaven Tolj (CRO)


NEIGHBOURHOOD BOOGIE - WOOGIE 2016

Public space, Prague, Czech Republic
http://nbw2016.tumblr.com/

July 15 - August 15, 2016

Concept: Jan Vítek (Czech Republic)

Organizers: 35 m2, City Surfer Office, Hunt Kastner, Drdova Gallery, Nevan Contempo

Hynek Alt, Josef Bolf, Jan Boháč + Jakub Červenka + Dominik Lang, Ondřej Doskočil, Kateřina Dobroslava Drahošová, Eliška Havlíková + Pamela Kuťáková, Kacha Kastner, Viktor Kopasz, Václav Kopecký, Alena Kotzmanová, Martin Kubá, Štěpánka Sigmundová, Jiří Skála, Veronika Slámová, Zdeněk Svejkovský, Jan Šerých, Michaela Thelenová, Jiří Thýn, Monika Žáková


NA KONCI SVĚTA - MICHAELA THELENOVÁ

Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem vydala rozsáhlou retrospektivní monografii Michaely Thelenové související s její stejnojmennou výstavou v Domě pánů z Kunštátu v Brně na přelomu let 2014 a 2015. Monografie představuje rozsáhlý výběr prací od počátku 90. let do současnosti.
Autory textů jsou Zdena Kolečková, Michal Koleček a Michaela Thelenová.
Knihu graficky upravil Tomáš Trnobranský.


REFLEXE - JAM SESSION PAVLA BAŇKY A JEHO HOSTŮ

Dům umění, Ústí nad Labem, Czech Republic
https://www.facebook.com/DumumeniUL
http://www.duul.ujep.cz/

April 14 - May 21, 2016

Concept: Michal Koleček (Czech Republic)


PRACH V MEDZERÁCH / DUST IN THE GAPS

Kunsthalle / Hala umenia, Košice, Slovakia
http://www.k13.sk/zdena-koleckova-a-michaela-thelenova-rozviria-prach-v-medzerach/

March 16 - April 24, 2016

Concept: Michal Koleček (Czech Republic)


JAROSLAV PRÁŠIL - OKOLO BUKOVÉHO STOLU

Dům umění, Ústí nad Labem, Czech Republic
https://www.facebook.com/DumumeniUL
http://www.duul.ujep.cz/

March 3 - April 8, 2016

Concept: Michal Koleček (Czech Republic)


SUDETSKÁ RAPSODIE

Galerie Emila Filly / Emil Filla Gallery, Ústí nad Labem, Czech Republic
http://armaturka-usti.cz/program/sudetska-rapsodie/

December 9, 2015 - January 20, 2016

Concept: Michal Koleček (Czech Republic)


MODES OF DEMOCRACY

Franzensfeste, Fortezza, Italy
http://www.fortezza.info
http://www.festung-franzensfeste.it/modes-of-democracy-formen-der-demokratie/

November 12, 2015 - March 27, 2016

Concept: Jaroslav Anděl (Czech Republic), Haimo Perkmann (Italy), Michal and Zdena Koleček (Czech Republic), Daniel Latorre a Todd Lester (South America)

Adham Bakry (EGY), Pavel Beneš (CZ), Štěpánka Bláhovcová (CZ), Libia Castro (ESP) & Ólafur Ólafsson (ISL), Paolo Cirio (ITA), Jiří Černický (CZ), Nicolo` Degiorgis (ITA), Hannes Egger (ITA), Ulrich Egger (ITA), Harun Farocki (DEU), Julia Frank (ITA), Thiago Gonçalves (BRA), Haukur Már Helgason (ISL), Siggi Hofer (ITA), Peter Holzknecht (ITA), Jakob De Chirico (ITA), Radek Jandera (CZ), Peter Kaser (ITA), Zdena Kolečková (CZ), Pavel Kopřiva (CZ), Jan Prošek & Atelier Interactive media FUD UJEP (CZ), Daniel Latorre (USA), Michaela Labudová (CZ), Todd Lester (USA), Pavel Mrkus (CZ), Gabriela Oberkofler (DEU), Trevor Paglen (USA), Franz Pichler (ITA), Laura Poitras (USA), Ebadur Rahman (BGD), Jakub Szczesny (POL), Felipe Targa (COL), Michaela Thelenová (CZ), Sofie Thorsen (DNK), Peter Tribus (ITA), Leandro Viana (BRA)


4 + 4 DNY V POHYBU (20. MEZINÁRODNÍ FESTIVAL SOUČASNÉHO UMĚNÍ) – JAK NIC NECHTÍT? /
4 + 4 DAYS (20th INTERNATIONAL FESTIVAL OF CONTEMPORARY ART) – HOW NOT TO WANT ANYTHING?

Desfourský palác / Desfours Palace, Prague, Czech Republic
http://www.ctyridny.cz
http://www.ctyridny.cz/program-2015/jak-nic-nechtit/

October 2 - October 10, 2015

Concept: Radek Wohlmuth, Mariana Serranová, David Böhm & Jiří Franta, Tomáš Svoboda, Denisa Václavová a Krištof Kintera (Czech Republic)

Ondřej Basjuk, Jakub Jansa, Artur Magrot, Jaromír Novotný, Veronika Bromová & yuenjie MARU, Ondřej Vicena, Markéta Magidová, Petra Herotová, Pavel Sterec, Zbyněk Baladrán, Kathrin Sohn, Pavel Mrkus, Klára Jirková, Matěj Smetana, Janek Rous, Petr Krátký, Antonín Jirát, Alžběta Skálová, Diana Winklerová, Pavel Havrda, Jan Boháč, Ladislav Vondrák, Jan Pfeiffer, Adéla Součková, Alena Kotzmannová, Epos 257, Ester Geislerová, Johana Švarcová, Eliška Perglerová, Tereza Severová, Jan Zdvořák, Adam Stanko, Helena Sequens, Tereza Erbenová, Pavel Příkaský, Dominik Hejtmánek, Pavlína Hlavsová, Tomáš Melich, David Krňanský, Vendula Chalánková, Josef Bolf, Michaela Thelenová, Michal Kindernay, Filip Dvořák, Richard Wiesner, Martina Nosková, Luděk Rathouský, Pavla Sceranková, Dušan Zahoranský, Vladimír Skrepl, Ondřej Homola, Katarína Hládeková, David Korecký, Václav Litvan, Anna Hulačová, Richard Loskot, Filip Turek, Karíma Al-Mukhtarová, Miřenka Čechová & Matouš Hekela / Tantehorse, Lukáš Jasanský & Martin Polák, Jan Šerých, Handa Gote, Ondřej Přibyl, Vojtěch Míča, Tomáš Lumpe, Sebastian Stumpf, Plastique Fantastique and Marco Barotti, Markéta Jáchimová, Jakub Geltner a další


ZE STŘEDU VEN – UMĚNÍ ČESKÝCH A MORAVSKÝCH REGIONŮ 1985–2010

Kunsthalle / Hala umenia, Košice, Slovakia
http://www.k13.sk/cesku-vytvarnu-scenu-vyrazne-formovali-aj-umelci-z-periferie/


February 26 - April 19, 2015

Concept: Michal Koleček (Czech Republic), Ladislav Daněk (Czech Republic)

Daniel Balabán, Jana Bernartová, Pavel Forman, René Hábl, Eduard Halberštát, Vladimír Hanuš, Daniel Hanzlík, Vladimír Havlík, Michal Kalhous, Kamera Skura, Zdena Kolečková, Pavel Kopřiva, Jan Krtička, Jiří Kubový, Jiří Lindovský, Petr Lysáček, Vratislav Karel Novák, Zdeněk Macháček, Štěpán Málek, Václav Malina, Milan Maur, Luděk Míšek, Pavel Mrkus, Hana Puchová, Jan Stolín, Jiří Surůvka, Jiří Šigut, Michal Škoda, Zdeněk Šmíd, Benedikt Tolar, Michaela Thelenová, Robert Vlasák, Eva Výborná

Výstava s názvom Ze středu ven – umění českých a moravských regionů 1985-2010, ktorá na takmer dva mesiace zaplní priestory Kunsthalle/Haly umenia, hľadáodpovede na rad otázok, spojených s procesom decentralizácie českej umeleckej scény a rozvojom nových umeleckých centier. Mapuje vývoj regionálnych umeleckých scén v časovom rozmedzí 1985–2010 vo vybraných mestách České Budějovice, Hradec Králové, Liberec, Olomouc, Ostrava, Plzeň, Ústí nad Labem a Zlín v dielach 33 umelcov. České výtvarné umenie prešlo od roku 1989 výraznou premenou, pričom jedným z rozhodujúcich faktorov jeho vývoja sa stal proces demokratizácie umeleckej produkcie a jeho inštitucionálneho rámca. Decentralizácia spoločenského, kultúrneho a umeleckého života predstavuje jeden z podstatných znakov politického vývoja po rozpade totalitnej moci a do istej miery tiež charakterizuje samú podstatu transformácie posttotalitných sociálnych systémov. Priebežná premena sociálneho statusu umelca (od izolovaného postoja fatálne determinovaného politickou a ideologickou klauzulou i tlakom totalitných profesionálnych organizácií k aktívnej úlohe v rámci otvorenej spoločnosti) sa stala zásadnou hybnou silou rozvoja regionálnych kultúrnych okruhov.


NA KONCI SVĚTA / AT THE END OF THE WORLD

Dům umění města Brna, Dům pánů z Kunštátu / Brno House of Arts, The House of the Lords of Kunštát, Brno, Czech Republic
http://www.dum-umeni.cz/cz

November 19, 2014 - January 18, 2015

Concept: Michal Koleček (Czech Republic)

Autorská retrospektivní výstava představí práci za posledních dvacet let a bude reflektovat dlouhodobý zájem o severočeský region a historická, sociální či osobní témata spojená s touto lokalitou.


MODY DEMOKRACIE / MODES OF DEMOCRACY

DOX, Centrum současného umění / DOX, Centre for Contemporary Art, Prague, Czech Republic
http://www.dox.cz/cs/vystavy/mody-demokracie



November 13, 2014 - March 16, 2015

Concept: Jaroslav Anděl (Czech Republic), Haimo Perkmann (Italy), Michal and Zdena Koleček (Czech Republic), Daniel Latorre a Todd Lester (South America)

Ateliér Interaktivní média FUD UJEP (CZ), Adham Bakry (EGY), Štěpánka Bláhovcová (CZ), Libia Castro (ESP), Paolo Cirio (ITA), Jiří Černický (CZ), Nicolo` Degiorgis (ITA), Department for Public Appearances (CZ), Hannes Egger (ITA), Ulrich Egger (ITA), Harun Farocki (DEU), Julia Frank (ITA), Thiago Gonçalves (BRA), Haukur Már Helgason (ISL), Siggi Hofer (ITA), Peter Holzknecht (ITA), Jakob De Chirico (ITA), Radek Jandera (CZ), Peter Kaser (ITA), Grzegorz Klaman (POL), Zdena Kolečková (CZ), Pavel Kopřiva(CZ), Daniel Latorre (USA), Kristina Leko (HR), Todd Lester (USA), Mančaft (CZ), Paolo Mennea (ITA), Monsters (CZ), Gabriela Oberkofler (ITA), Obraz doby (CZ), Ólafur Ólafsson (ISL), Trevor Paglen (USA), Franz Pichler (ITA), Laura Poitras (USA), Pro kompot (CZ), Ebadur Rahman (BGD), Jakub Szczesny (POL), Felipe Targa (COL), Michaela Thelenová (CZ), Sofie Thorsen (DNK), Peter Tribus (ITA), Leandro Viana (BRA)

Masivní sledování a mizející soukromí, úspěchy populistických politiků a návrat autoritářských režimů v Evropě i jinde ve světě. Zažíváme v posledních letech ústup demokracie? Dochází po dlouhodobém šíření demokracie k opačnému vývoji? Výstava Mody demokracie vychází z přesvědčení, že už samotné postavení této otázky je formou účasti, zájmu a péče, bez nichž demokracie nemůže dlouhodobě fungovat. Výstava stojí na myšlence, že další vývoj demokracie i její samotné přežití v globálním světě závisí na vzájemném respektu sdílených hodnot i odlišných kulturních tradic v regionech, národních státech i v mezinárodním společenství. Vybraná díla a projekty představují inspirativní příběhy demokracie na jednotlivých úrovních - městské čtvrti, města, velkoměsta, autonomní oblasti, malého a velkého státu, nakonec i v globálním měřítku.

Public surveillance on a massive scale, the invasion of individual privacy, the growing success of populist politicians and a return of authoritarian regimes in Europe and elsewhere … do such kinds of recent setbacks in the rights of the individual suggest that democracy is on the retreat? Following the progressive expansion of democracy over the past several decades, can it be said that a democratic reversal is in the offing? The Modes of Democracy exhibition assumes that merely postulating this question is in itself the expression of a genuine concern, a sense of participation and vested interest in it - all part and parcel of a functioning democracy. The central precept underlying the exhibition is that the further development of democracy, its progress and indeed its very survival in a global world depend upon respect for shared values as well as different cultures across regions, nation-states and throughout the wider global community. The exhibition will present inspirational accounts of democracy in operation at various levels: a neighbourhood, a town, a metropolis, an autonomous region, as well as in large and small countries.


NĚKDY V SUKNI. UMĚNÍ 90. LET / IN A SKIRT - SOMETIMES. ART OF THE 1990s

Galerie hlavního města Prahy, Dům U Zlatého prstenu / City Gallery, Golden Ring House, Prague, Czech Republic
http://www.ghmp.cz/

November 5, 2014 - March 8, 2015

Concept: Pavlína Morganová (Czech Republic)

Veronika Bromová, Milena Dopitová, Lenka Klodová, Martina Klouzová-Niubó, Zdena Kolečková, Alena Kotzmannová, Markéta Othová, Míla Preslová, Elen Řádová, Kateřina Šedá, Štěpánka Šimlová, Michaela Thelenová, Markéta Vaňková, Kateřina Vincourová

Do roku 1989 se ženy v rámci českého výtvarného umění pohybovaly spíše v pozici solitérních osobností ve stínu svých mužských kolegů. V 90. letech se na české scéně v rychlém sledu prosadilo několik generací umělkyň, jejichž tvorba přinesla nová témata, novou vizuální stránku uměleckého díla, ale i do té doby nevídanou pozici žen v rámci uměleckého provozu. Výstava Někdy v sukni je pokusem retrospektivně ukázat posun v českém umění 90. let skrze jejich díla. Na výstavě se představuje 14 umělkyň: Veronika Bromová, Milena Dopitová, Lenka Klodová, Martina Klouzová-Niubó, Zdena Kolečková, Alena Kotzmannová, Markéta Othová, Míla Preslová, Elen Řádová, Štěpánka Šimlová, Kateřina Šedá, Michaela Thelenová, Markéta Vaňková a Kateřina Vincourová. Doprovází ji publikace dokumentující tvorbu vystavujících umělkyň od roku 1990 až do současnosti a zasazující ji do širších sociologických a především umělecko-historických souvislostí. Devadesátá léta jsou totiž obdobím, v němž je poprvé možné napsat dějiny českého výtvarného umění bez umělců.


VNITŘNÍ OKRUH V SOUČASNÉ ČESKÉ FOTOGRAFII / THE INTIMATE CIRCLE IN CONTEMPORARY CZECH PHOTOGRAPHY

Muzeum umění / Olomouc Museum of Art, Olomouc, Czech Republic
http://www.olmuart.cz/

June 12 - October 5, 2014

Concept: Vladimír Birgus, Štěpánka Bieleszová (Czech Republic)

Repríza výstavy aktuálních tendencí české fotografie a výtvarné tvorby využívající fotografické médium po roce 2000, jejíž premiéra se uskutečnila v roce 2013 v Galerii hlavního města Prahy, prezentuje širokou škálu děl s motivy "vnitřního okruhu" - autorské sebereflexe, rodiny, nejbližších lidí a věcí. Expozice představuje, jak se po roce 2000 stalo toto téma i v české fotografické tvorbě rozšířené a aktuální. Na vybraných dílech ze širokého spektra od tradičního dokumentu a portrétu přes výrazně subjektivně pojatou tvorbu až k fúzím různých stylů a médií chce ukázat zásadní změny, k nimž ve fotografii došlo po nástupu digitálních technologií a jejím úniku z úzkého oborového ghetta.


ZE STŘEDU VEN – UMĚNÍ REGIONŮ 1985–2010

Západočeská galerie v Plzni (Výstavní síň Masné krámy) / The Gallery of West Bohemia (exhibition hall Masné krámy), Plzeň, Czech Republic
http://www.zpc-galerie.cz/cs

April 1 - June 8, 2014

Concept: Michal Koleček (Czech Republic), Ladislav Daněk (Czech Republic)

Daniel Balabán, Jana Bernartová, Pavel Forman, René Hábl, Eduard Halberštát, Vladimír Hanuš, Daniel Hanzlík, Vladimír Havlík, Michal Kalhous, Kamera Skura, Zdena Kolečková, Pavel Kopřiva, Jan Krtička, Jiří Kubový, Jiří Lindovský, Petr Lysáček, Vratislav Karel Novák, Zdeněk Macháček, Štěpán Málek, Václav Malina, Milan Maur, Luděk Míšek, Pavel Mrkus, Hana Puchová, Jan Stolín, Jiří Surůvka, Jiří Šigut, Michal Škoda, Zdeněk Šmíd, Benedikt Tolar, Michaela Thelenová, Robert Vlasák, Eva Výborná

Výstavní projekt ZE STŘEDU VEN – UMĚNÍ REGIONŮ 1985–2010 hledá odpovědi na řadu otázek spojených s procesem decentralizace české umělecké scény a rozvojem nových uměleckých center. Zaměřuje se přitom nejprve na podhoubí, ze kterého tyto scény čerpaly při svém dynamickém rozvoji, přičemž si všímá především situace druhé poloviny osmdesátých let 20. století, kdy se již drobila ostražitost totalitní ideologie a i na „venkově“ se postupně etablovala celá řada výrazných tvůrčích individualit. Projekt dále zkoumá jednotlivá specifika, kterými v průběhu devadesátých let konkrétní regionální okruhy postupně obohacují širší umělecký kontext. Patří mezi ně například důraz kladený na sociální ukotvení umělecké produkce typický především pro ostravskou nebo ústeckou scénu, který vyrůstá z vypjatého sociálního paradigmatu českých postindustriálních periferií v procesu jejich společenské transformace. Projekt se rovněž soustředí na neokonceptuální tendence rozvíjené jak pod vlivem místního prostředí, tak v silném propojení s mezinárodním kontextem od počátku nového tisíciletí. V neposlední řadě se potom projekt zabývá výraznými autorskými individualitami, které svými aktivitami uměleckými ale také organizačními či galerijními zásadně ovlivnili konkrétní lokality.
Výstava mapuje vývoj regionálních uměleckých scén v časovém rozmezí 1985–2010. Zvolena byla tato centra: České Budějovice, Hradec Králové, Liberec, Olomouc, Ostrava, Plzeň, Ústí nad Labem, Zlín. Projekt počítá s účastí téměř čtyřiceti vystavujících umělců.


NĚKDY V SUKNI. UMĚNÍ 90. LET / IN A SKIRT - SOMETIMES. ART OF THE 1990s

Moravská galerie / Moravian Gallery in Brno, Brno, Czech Republic
http://www.moravska-galerie.cz/

February 7 - May 18, 2014

Concept: Pavlína Morganová (Czech Republic)

Veronika Bromová, Milena Dopitová, Lenka Klodová, Martina Klouzová-Niubó, Zdena Kolečková, Alena Kotzmannová, Markéta Othová, Míla Preslová, Elen Řádová, Kateřina Šedá, Štěpánka Šimlová, Michaela Thelenová, Markéta Vaňková, Kateřina Vincourová

Konečně se dají dějiny českého výtvarného umění vyprávět bez umělců. Výstava představí tvorbu žen umělkyň, které se prosadily v devadesátých letech minulého století. Symptomatické je, že většina těchto umělkyň nevyužívá malířské techniky. V jejich práci jsou zřetelné dvě dominantní tendence, a to je buď konceptuální práce s objektem a instalací (jakési nové sochařství), nebo práce s různými typy technického obrazu (digitální i klasická černobílá fotografie, videoprojekce). Pro obě tendence je typické používání nových materiálů, často vzatých přímo z obyčejného života, a prozkoumávání témat, která se váží k sociálním strukturám, k naší každodennosti a reflexi vlastní identity.

At last the history of Czech visual arts can be told without male artists. The exhibition presents the work of female artists who came to the fore in the 1990s. Symptomatically, the majority of these female artist do not use the technique of painting. Their works reveal two clearly dominant tendencies: either a conceptual work with an object or installation (new sculpture of sorts) or a work with different types of a technological image (digital and traditional black-and-white photography, video projection). Both tendencies are typified by the application of new materials, often taken directly from ordinary life and the exploration of themes linked with social structures, the everyday and a reflection of one's own identity.


INTIMNÍ INTERAKCE / INTIMATE INTERACTION

Galerie města Ostravy / Gallery of City, Ostrava, Czech Republic
http://www.galeriemestaostravy.cz/

January 28 - April 27, 2014

Concept: Ladislav Kesner (Czech Republic)

Hynek Alt/Alexandra Vajd, Tomáš Císařovský, Sylva Francová, Libuše Jarcovjáková, Klára Jirková/Kateřina Vorlová, Maxim Kopf, Eva Koťátková, Jiří Kovanda, Kamila Musilová, Ján Rečo, Melissa Steckbauer, Ivana Štenclová, Michaela Thelenová, Petra Vargová, Tereza Velíková

Idea výstavy vyvstala vloni na jaře, kdy jsme s týmem psychiatrů a neurovědců připravovali experimentální studie, které pomocí zobrazovacích metod sledují empatické reakce na postavy v obrazech. Když jsem sestavoval rozsáhlou databázi „stimulů“ – obrazů z různých historických období – uvědomil jsem si, že v současném umění lze jen vzácně nalézt explicitní zobrazení afektivní a intimní komunikace dvou či několika lidských bytostí. Současné umění se ve své většině zabývá buď sociálními a politickými tématy nebo komplikovanými otázkami své vlastní existence a smyslu. Pokud se téma intimity objevuje, bývá většinou přítomné jen nepřímo – v rámci širších a populárních témat – jako je tělesnost, sexualita, umělecká sebereflexe, mezigenerační vztahy a často je sevřeno do rámce feministického diskurzu.
Smyslem tohoto projektu je proto vyzdvihnout pohled na intimitu, intimní komunikaci a afektivní interakce jako součást lidské přirozenosti. Název a zaměření výstavy odráží skutečnost, že nejvlastnější podstatou intimity je nějaká forma interakce- tedy výměny, sdílení a vzájemnosti fyzické, verbální, duševní – s jinou lidskou bytostí, ale také se sebou samým, případně s Bohem, nebo dokonce, v rozšířeném smyslu, s neživým objektem. Shromážděná díla zprostředkují pohled nejen různé polohy těchto interakcí - partnerské, rodičovské, přátelské, pečovatelské, ale i též na různé způsoby jejich zachycení: od dokumentárního po výrazně metaforické. V druhém plánu pak otevírají prostor k dalším reflexím nad tímto fenoménem – někteří z vystavujících umělců tak či onak ukazují na bariéry či nemožnost intimních vazeb, ironizují je či problematizují, anebo situují problém intimity do sociálního kontextu.
Ladislav Kesner


ZAČÁTEK STOLETÍ / THE BEGINNING OF THE CENTURY
ČESKÉ UMĚNÍ PRVNÍHO DESETILETÍ 21. STOLETÍ / CZECH ART OF THE FIRST DECADE OF THE 21st CENTURY



Galerie výtvarného umění / Gallery of Art, Ostrava, Czech Republic

December 19, 2013 - February 23, 2014

Concept: Pavlína Morganová (Czech Republic)

Výstava Začátek století je reprezentativním obrazem českého vizuálního umění prvního desetiletí 21. století a odkrývá jeho nejpodstatnější prvky, na než dnes kontinuálně navazuje nejmladší generace českých umělců a umělkyň. Je založena na prozkoumávání nedávné minulosti. Souborně představuje především díla, která vyprovokovala dobovou diskusi či významně posunula diskurz současného výtvarného umění.
Výběr umělců a umělkyň na výstavu je logicky zaměřen na nejmladší generaci, která v prvním desetiletí 21. století vstupovala na českou výtvarnou scénu. Doplňují ji umělci a umělkyně, kteří se prosadili již v druhé polovině 90. let a v prvním desetiletí jsou již široce respektováni. Je mezi nimi řada mezinárodně uznávaných osobností (např. Kateřina Šedá, Ján Mančuška, Zbyněk Baladrán, Krištof Kintera), laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého (např. Mark Ther, Vasil Artamotov/Alexej Kluykov, Jiří Skála, Eva Koťátková, Michal Pěchouček, Barbora Klímová, Ján Mančuška, Kateřina Šedá, Tomáš Vaněk, Markéta Othová), umělců, kteří reprezentovali Českou republiku na Benátském bienále (např. Jiří Surůvka, Kamera skura, Ján Mančuška, Dominik Lang). Řada z nich vedla nebo vede ateliéry na vysokých uměleckých školách (Jiří Kovanda, Milena Dopitová, Jiří Surůvka, Tomáš Vaněk, Jiří Černický, Krištof Kintera, Dominik Lang, Michal Pěchouček, Alena Kotzmanová, Michaela Thelenová, Alexandra Vajd a Hynek Alt). Ve výběru se generačně vymykají čtyři osobnosti: Jiří Kovanda, Jiří Surůvka, Milena Dopitová a Markéta Othová. Přestože se najde řada dalších osobností, které spoluformovaly nejmladší české umění, považuje je kurátorka za klíčové. V jejich tvorbě je totiž možné najít kořeny některých přístupů aktualizovaných na začátku století. Koncept výstavy je založen na prozkoumávání nedávné minulosti. Díla zde vystavená jsou ještě čerstvá a silně ovlivňují momentální dění na umělecké scéně, nicméně už je do jisté míry prověřil čas.

Artalk.cz: http://www.artalk.cz/2013/12/17/tz-zacatek-stoleti-ceske-umeni-prvniho-desetileti-21-stoleti-2/


SVĚDECTVÍ: ŽENSKÝM HLASEM

Byla vydána publikace Svěděctví: Ženským hlasem (Zuzana Štefková a kolektiv).

Publikace Svědectví: Ženským hlasem shrnuje výsledky týmového projektu, který proběhl na VŠUP v zimním a letním semestru 2010/2011. V rámci projektu vznikla sbírka dvanácti rozhovorů s převážně českými a slovenskými umělkyněmi a teoretičkami umění. Tyto rozhovory zachycují živou formou názory a osudy umělkyň a historiček umění z různých generací. Mezi rozhovory je i vůbec poslední interview s Jitkou Válovou, rozprava s profesorkou dějin umění Milenou Bartlovou, rozhovor s mezinárodně uznávanou srbskou kurátorkou Bojanou Pejić nebo úvahy Ilony Németh a Veroniky Bromové, jež reprezentovaly Slovensko a Českou republiku na Benátském bienále. Dále se představí dnes už respektované umělkyně a pedagožky Margita Titlová, Milena Dopitová a Michaela Thelenová. Zvláště z výpovědi příslušnic mladší generace, jako je například Martina Pachmanová, Lenka Klodová, Jana Štěpánová nebo dvojice Anetta Mona Chisa a Lucia Tkáčová, přitom vyplývá, jak se zvýraznila role, kterou gender sehrává v jejich díle i názorech na umění.
Mgr. Zuzana Štefková, Ph.D. působila na Katedře dějin umění a estetiky Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Rovněž přednáší kurzy moderního českého umění v rámci Council on International Educational Exchange. Je spoluzakladatelkou galerie c2c a Kruhu kurátorů a kritiků.


JEJICH FOTOGRAFIE

Galerie 1. patro, Prague, Czech Republic

April 25 - June 6, 2013

Concept: Pavel Baňka (Czech Republic), Jiří Ptáček (Czech Republic)

Pavel Baňka, Štěpán Grygar, Tomáš Hrůza, Lukáš Jasanský – Martin Polák, Michal Kalhous, Tereza Kabůrková, Markéta Kinterová, Václav Kopecký, Alena Kotzmannová, Jiří Kovanda, Silvie Milková, Markéta Othová, Ivan Pinkava, Michaela Thelenová, Jiří Thýn, Jindra Viková

Remix jako vyjádření respektu. Fotograf Pavel Baňka oslovil patnáct svých přátel a kolegů, od svých vrstevníků až po absolventy jeho ateliéru v Ústí nad Labem, zda by vybrali jeden z jeho snímků a vytvořili k němu vlastní protějšek. V této reinterpretační hře se Baňkovy snímky stávají „jejich fotografiemi“. Baňka se dal všanc a stal „předmětem“ v rukou těch druhých.


Ř! ČESKÁ NÁRODNÍ IDENTITA V SOUČASNÉM VÝTVARNÉM UMĚNÍ

Galerie VŠUP / AAAD Gallery, Prague, Czech Republic
https://www.vsup.cz/galerie-um/

December 7, 2012 - February 9, 2013

Concept: Eva Balaštíková, Anna Burianová, Ondřej Čech, Štěpánka Holbová, Eva Riebová, Veronika Rollová + Milena Bartlová (Czech Republic)

Vasil Artamonov, Pavel Jestřáb, Alena Kotzmannová, Ivana Lomová, Petr Lysáček, Jan Merta, Petr Motyčka, Markéta Othová, Eva Pejchalová, Rudolf Samohejl, Vít Soukup, Pavel Sterec, Antonín Střížek, Tomáš Svoboda, Jan Šerých, Michaela Thelénová, Mark Ther

Při příležitosti 20. výročí vzniku České republiky pořádá VŠUP výstavu, která je výsledkem týmového projektu studentů dějin a teorie designu a nových médií. Zároveň je součástí výzkumného úkolu Katedry teorie a dějin umění téže školy, vedeného Jindřichem Vybíralem a podpořeného MK ČR v rámci programu aplikovaného výzkumu NAKI. Výstava ukazuje, jaké projevy českosti můžeme nalézat v současném výtvarném umění. Záměrně ale nezahrnuje práce, které by české národní či státní vizuální odznaky používaly jako ústřední téma. Kurátorský tým naopak vyhledával taková díla, v nichž konstitutivní rysy českosti nejsou výslovně tematizované, ale objevují se mimoděk. Sedmnáct uměleckých realizací v médiích malby, sochy, fotografie, videa a instalace nechce odhalovat českou národní identitu jako něco, co by mělo samostatnou existenci. Ukazují naproti tomu, jak o svém češství rozhodujeme stále znova v mnoha drobných činech své každodenní existence - v tom, že používáme češtinu, jak vnímáme krajinu či zázemí domova. Sledují národní identitu jako komunikační princip. Jedna z nejlepších definic národa zní, že je to skupina těch, kteří si navzájem rozumí lépe, než s ostatními. Nejvíce ze všeho nás spojují sdílené kulturní kódy, jakými jsou obrazy z dávné i nedávné historie, významné osobnosti, Jiráskovy knihy a Ladovy obrázky.


PARALENÍ HISTORIE / PARALLEL HISTORY
AKTUÁLNÍ VÝTVARNÉ UMĚNÍ V ÚSTÍ NAD LABEM MEZI LETY 1990–2012 / ACTUAL VISUAL ARTS IN ÚSTÍ NAD LABEM BETWEEN YEARS 1990–2012

GASK – Galerie Středočeského kraje / GASK – The Gallery of the Central Bohemian Region, Kutná Hora, Czech Republic
http://www.gask.cz/

November 24, 2012 - March 1, 2013

Concept: Michal Koleček, Adéla Hrušková, Blanka Kirchner, Michaela Spružinová, Romana Veselá (Czech Republic)

Jiří Černický, Jitka Géringová, Daniel Hanzlík, Miroslav Hašek, Radek Jandera, Tereza Kabůrková, Markéta Kinterová, Blanka Kirchner, Martin Kolář, Zdena Kolečková, Pavel Kopřiva, Martin Kuriš, Richard Loskot, Aleš Loziak, Silvie Milková, Eva Mráziková & Martin Mrázik, Pavel Mrkus, Radka Müllerová, Jan Prošek, Miroslav Rovenský, Jan Řezáč, Michaela Spružinová, Libor Svoboda, Michaela Thelenová, Markéta Váradiová, Robert Vlasák

Projekt PARALELNÍ HISTORIE představuje dočasnou expozici mapující vývoj výtvarného umění v Ústí nad Labem mezi lety 1990– 2012. Uměleckou scénu, která se v Ústí nad Labem v tomto období postupně etablovala, lze bezesporu označit za modelový příklad periferní kulturní aktivity. Decentralizace společenského kulturního a uměleckého života je jedním z podstatných znaků politického vývoje po rozpadu totalitní moci a do jisté míry také charakterizuje samu podstatu transformace posttotalitních sociálních systémů. Průběžná proměna sociálního statusu umělce (od izolovaného postoje fatálně determinovaného politickou a ideologickou klauzurou i tlakem totalitních profesních organizací k aktivní roli v rámci otevřené společnosti) se stala zásadním hybatelem rozvoje regionálního kulturního milieu. V Ústí nad Labem tento proces probíhal po linii, kterou lze s určitou mírou zjednodušení popsat následovně: společné umělecké intervence do veřejného prostoru, etablování institucionální výstavní platformy (Galerie Emila Filly),navazování mezinárodních kontaktů s podobnými centry v prostoru střední Evropy, vznik vysokoškolského uměleckého učiliště (Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem) a konečně plnohodnotná existence více generační autonomní lokální umělecké scény. Určitou mezeru ve struktuře takto se vyvíjejícího kulturního prostředí však představuje nedostatečná kritická teoretická reflexe (a sebe reflexe) i zcela absentující proces muzealizace zásadních uměleckých projevů. Projekt PARALELNÍ HISTORIE tedy vytváří temporární „muzeum umění“, které alespoň dočasně představuje „dějiny ústecké výtvarné scény“.

Český rozhlas: http://m.rozhlas.cz/mozaika/vytvarne/_zprava/aktualni-vytvarne-umeni-v-usti-nad-labem--1143744


UNIVERZITA PŘEDLICE / THE UNIVERSITY OF PŘEDLICE
VÝSTAVA STUDENTŮ A PEDAGOGŮ FAKULTY UMĚNÍ A DESIGNU UJEP V ÚSTÍ NAD LABEM VĚNOVANÁ JEDNOMU MÍSTU A JEHO OBYVATELŮM / AN EXHIBITION PRESENTED BY STUDENTS AND PEDAGOGUES OF THE FACULTY OF ART AND DESIGN AT JEPU IN ÚSTÍ NAD LABEM DEVOTED TO A SPECIFIC PLACE AND ITS INHABITANTS

Národní galerie - Veletržní palác / National Gallery - Veletržní palác, Prague, Czech Republic
http://www.ngprague.cz

November 21, 2012 - January 27, 2013

Curators: Jan Fišer, Michal Koleček, Zdena Kolečková, Karel Míšek, Tomáš Pavlíček (Czech Republic)

Pokud se v poslední době ocitly Předlice, průmyslové předměstí města Ústí nad Labem, na zpravodajských serverech, na stránkách tiskovin či na televizních obrazovkách, bylo nabíledni, že tomuto dočasnému a striktně izolovanému zájmu předcházely negativní události vyrůstající z celkově zanedbané společenské situace v této lokalitě. Ať už se jedná o demonstrativní pochody neonacistů, extrémní zadluženost velkého množství místních obyvatel, lichvu či nehody způsobené narušenou statikou zpustlých domů, vždy to jsou důsledky historického průsečíku dějů dávno i nedávno minulých. Dnes opuštěná, kdysi monumentální architektura předlických továrních komplexů – svědků historických úspěchů tohoto rakousko-uherského respektive československého průmyslového centra – rámuje po útlumu výroby jednu z největších českých sociálně vyloučených lokalit. Její příslušníci žijí dle vlastních nepsaných zákonitostí. To, co tu funguje, funguje jinak než ve zbytku české společnosti. Řada problémů – včetně tristní finanční nesoběstačnosti a nezaměstnanosti – však Předlice zcela paralyzuje. Dětem, které ještě neviděly své rodiče pracovat, hrozí aktuální nebezpečí dalšího zhoršování životních prognóz, a to zejména v případě nedostatečného vzdělání.
Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem se proto opakovaně do tohoto veřejného prostoru vrací prostřednictvím uměleckých reflexí i designérských vizí, přičemž těžiště svých aktivit orientuje právě na nejmladší, a tudíž nejohroženejší generaci předlických obyvatel. Hyperbolický název výstavy Univerzita Předlice tak odkazuje k propastným rozdílům mezi životními standardy a dosažitelností vzdělání různých skupin obyvatelstva České republiky.

ČT24, 21. 11. 2012: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani//1096898594-udalosti-komentare/212411000371121/ (minuta 44.30)
ČR Vltava: http://www.rozhlas.cz/mozaika/vytvarne/_zprava/univerzita-predlice-vystava-studentu-a-pedagogu-fakulty-umeni-a-designu-ujep--1140728
Ústecký deník.cz: http://ustecky.denik.cz/zpravy_region/univerzita-predlice-ma-napad-lavicka-kterou-nerozeberou-20121211.html
Artalk.cz: http://www.artalk.cz/2013/01/11/pribehy-z-predlickych-ulic/


PASSING MEMORIES

Art Workshop Lazareti, Dubrovnik, Croatia
http://www.labforculture.org/en/directory/contents/region-in-focus/adriatic-region-in-focus/regional-directory/croatia/art-radionica-lazareti

September 30 - October 30, 2012

Concept: Michal Koleček (Czech Republic), Slaven Tolj (Croatia)

Blanka Kirchner, Zdena Kolečková, Silvie Milková, Michaela Thelenová, Robert Vlasák

The Passing Memories exhibition focuses above all on the dynamics of social identification, on its processual character. It accents movement in a historical sense, presenting authors' projects thematising historical events connected with specific places (Dubrovnik and Usti nad Labem). At the other hand however, it targets on
mental or directly physical conception of the phenomenon of movement in connection with processes of identification with or appropriating a specific geographical or social environment. The Passing Memories exhibition reflects the changeability of places and stories in the form of unquiet and unstable images. Such relations between the content of artistic expression and a specific life situation can be characterized as a strategy of conceptual mimesis. The point of departure of this approach is disruption of the story and reshuffling actions into a collage of the individual dimensions of cultural memory and historical consciousness initiated by the artists. The story is thus re-created, conceptualized, and ritualised by means of an authentic author's gesture, a gesture often related to the experience of the traumatic reality. In the individual authors' approaches and specific artworks, the exhibition Passing Memories attracts our interest towards presention of the memory. In the rhythm of remembering, it offers the viewers a chance to learn from the past, and to a certain extent also relativise or redefine the present. Deconstructing and new sharpening of our own position and relations to the vicinity can be considered the basic principles upgrading the authenticity of our experiences, as well as a never ending process of construction of a meaningful reality.


MIMO FORMÁT
FOTOGRAF FESTIVAL, FOTOGRAFIE VE VEŘEJNÉM PROSTORU



Prague, Czech Republic
http://fotografestival.cz/en/category/exhibitions/

October 1 - October 31, 2012

Instalace uměleckých děl předních domácích tvůrců na netradičních místech i v alternativních galeriích doplněné o projekce, performance, ale také přednášky či odborná setkání, to vše s jednotícím tématem - současná fotografie reagující na veřejný prostor. Taková bude v úhrnu náplň druhého ročníku Festivalu Fotograf s názvem Mimo formát, který během měsíce října obsadí řadu frekventovaných míst na území Prahy. Podtitul letošního festivalu "Fotografie ve veřejném prostoru" napovídá, že se zaměří na výstavní či projekční plochy na pomezí vnitřních a vnějších prostorů, jimiž nás na každém kroku obklopuje hlavní česká metropole: objekty pro sebevyjádření vybraných umělců se stanou výlohy, vitríny, poutače, dvory, zahrady, náměstí i nábřeží. Budou pracovat s veřejným prostorem města, kulturními památkami, s výlohami obchodů či nástěnkami, ale proslídí a oživí i polozapomenutá prostranství, aby přinesli nový originální pohled na místa, jež denně míjíme.

ČR Vltava: http://www.rozhlas.cz/mozaika/vytvarne/_zprava/festival-fotograf-2012-mimo-format--1117612
Artalk.cz: http://www.artalk.cz/2012/10/19/tz-festival-fotograf-pokracuje-az-do-konce-rijna/
Artalk.cz: http://www.artalk.cz/2012/09/05/tz-festival-fotograf-2012/


ZAČÁTEK STOLETÍ / THE BEGINNING OF THE CENTURY
ČESKÉ UMĚNÍ PRVNÍHO DESETILETÍ 21. STOLETÍ / CZECH ART OF THE FIRST DECADE OF THE 21st CENTURY



Západočeská galerie v Plzni (Výstavní síň Masné krámy) / The Gallery of West Bohemia (exhibition hall Masné krámy), Plzeň, Czech Republic
http://www.zpc-galerie.cz/cs

May 3 - August 5, 2012

Concept: Pavlína Morganová (Czech Republic)

Výstava Začátek století je reprezentativním obrazem českého vizuálního umění prvního desetiletí 21. století a odkrývá jeho nejpodstatnější prvky, na než dnes kontinuálně navazuje nejmladší generace českých umělců a umělkyň. Je založena na prozkoumávání nedávné minulosti. Souborně představuje především díla, která vyprovokovala dobovou diskusi či významně posunula diskurz současného výtvarného umění.
Výběr umělců a umělkyň na výstavu je logicky zaměřen na nejmladší generaci, která v prvním desetiletí 21. století vstupovala na českou výtvarnou scénu. Doplňují ji umělci a umělkyně, kteří se prosadili již v druhé polovině 90. let a v prvním desetiletí jsou již široce respektováni. Je mezi nimi řada mezinárodně uznávaných osobností (např. Kateřina Šedá, Ján Mančuška, Zbyněk Baladrán, Krištof Kintera), laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého (např. Mark Ther, Vasil Artamotov/Alexej Kluykov, Jiří Skála, Eva Koťátková, Michal Pěchouček, Barbora Klímová, Ján Mančuška, Kateřina Šedá, Tomáš Vaněk, Markéta Othová), umělců, kteří reprezentovali Českou republiku na Benátském bienále (např. Jiří Surůvka, Kamera skura, Ján Mančuška, Dominik Lang). Řada z nich vedla nebo vede ateliéry na vysokých uměleckých školách (Jiří Kovanda, Milena Dopitová, Jiří Surůvka, Tomáš Vaněk, Jiří Černický, Krištof Kintera, Dominik Lang, Michal Pěchouček, Alena Kotzmanová, Michaela Thelenová, Alexandra Vajd a Hynek Alt). Ve výběru se generačně vymykají čtyři osobnosti: Jiří Kovanda, Jiří Surůvka, Milena Dopitová a Markéta Othová. Přestože se najde řada dalších osobností, které spoluformovaly nejmladší české umění, považuje je kurátorka za klíčové. V jejich tvorbě je totiž možné najít kořeny některých přístupů aktualizovaných na začátku století. Koncept výstavy je založen na prozkoumávání nedávné minulosti. Díla zde vystavená jsou ještě čerstvá a silně ovlivňují momentální dění na umělecké scéně, nicméně už je do jisté míry prověřil čas.

Artalk.cz: http://www.artalk.cz/2012/05/03/tz-zacatek-stoleti-ceske-umeni-prvniho-desetileti-21-stoleti/
Artalk.cz: http://www.artalk.cz/2012/06/21/zacatek-stoleti-v-plzni/


THERE IS NOTHING THERE

Czech Center, New York, USA
www.http://new-york.czechcentres.cz/program/event-details/there-is-nothing-there/

March 8 - April 11, 2012

Concept: Niels Van Tomme

Zdena Kolečková, Eva Koťátková, Karel Miler, Kateřina Šedá, Michaela Thelenová

There Is Nothing There brings together a number of artists under a shared Czech sensibility—an attachment to and interest in notions of place and belonging, and the ways in which these ideas are deeply linked to questions of identity and community. The artworks in the exhibition negotiate the abstract idea of belonging, revealing a particular tension inscribed in the landscape and social fabric of the Czech Republic—a tension suspended between the failure of the communist utopia and relentless capitalist expansion.
The title of the exhibition is inspired by Katerina Šedá’s eponymous artwork.


CRAZYCURATORS BIENNALE III


Approach Art Association, Pécs, Hungary
www.kozelites.hu

December 13, 2011 - January 27, 2012

Artists and curators: Mladen Bundalo | Darka Radosavljevic Vasiljevic (SRB), Lucia Dovičáková a Jozef Tušan | Diana Majdáková (SK), Mira Gáberová | Katarína Slaninová (SK), Laura Garbštiene | Laura Rutkute (LT), Zsolt Keserue | Petra Csizek (HUN), Magdaléna Kuchtová | Lýdia Pribišová (SK), Matúš Lányi | Juraj Čarný (SK), Oliver Laric | Aaron Moulton (GER), Martin Špirec | Ivana Madariová (SK), Magda Stanová | Eliška Mazalanová (SK), Michaela Thelenová | Michael Koleček (CZ), Matej Andraž Vogorinčič | Škuc Gallery (SLO)


DOMÁCÍ PRÁCE
STUDIO OF DIGITAL MEDIA, FACULTY OF ART AND DESIGN, J. E. PURKYNĚ UNIVERSITY IN ÚSTÍ NAD LABEM



Aula Gallery FaVU VUT, Brno, Czech Republic
http://galerieaula.ffa.vutbr.cz

October 18 - November 10, 2011

Concept: Michaela Thelenová
(Czech Republic), Radek Jandera
(Czech Republic)

Miroslav Hašek, Radek Jandera, Martina Lišková, Adéla Marková, Žaneta Seidlová, Petra Sklenářová, Stanislav Smrž, Michaela Thelenová, Henrieta Žiačková


PARALELNÍ HISTORIE / PARALLEL HISTORY
AKTUÁLNÍ VÝTVARNÉ UMĚNÍ V ÚSTÍ NAD LABEM MEZI LETY 1990–2009 / ACTUAL VISUAL ARTS IN ÚSTÍ NAD LABEM BETWEEN YEARS 1990–2009



Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, Litoměřice, Czech Republic
www.galerie-ltm.cz

October 6 - November 20, 2011

Concept: Michal Koleček, Blanka Kirchner (Svatošová), Michaela Spružinová
(Czech Republic)

Jiří Černický, Jitka Géringová, Daniel Hanzlík, Radek Jandera, Tereza Kabůrková, Markéta Kinterová, Blanka Kirchner, Martin Kolář, Zdena Kolečková, Pavel Kopřiva, Martin Kuriš, Silvie Milková, Eva Mráziková & Martin Mrázik, Pavel Mrkus, Radka Müllerová, Miroslav Rovenský, Jan Řezáč, Michaela Thelenová, Markéta Váradiová, Robert Vlasák



ARCHIV 2011

PRAGUE BIENNALE 5 / PRAGUE BIENNALE PHOTO 2
ROMANTIC CONSTRUCT



Mikrona, Prague, Czech Republic
www.praguebiennale.org/

May 19 - September 11, 2011

Concept (PHOTO 2): Daniela Dostálková
(Czech Republic), Tomáš Pospěch
(Czech Republic)


HIDDEN PUBLICS

Galerija Škuc, Ljubljana, Slovenia
www.galerija.skuc-drustvo.si

March 3 - March 27, 2011

Concept: Dr. Walter Seidl
(Austria), Dr. Andrea Domesle
(Austria)

Cooperation partner: Kunsthalle Palazzo, Liestal bei Basel; < rotor > association for contemporary art, Graz;

Faculty of Art and Design at Jan Evangelista Purkyne University; Emil Filla Gallery, Ústi nad Labem


Laurence Bonvin (Lausanne and Berlin), Walter Derungs (Basel), Markus Dorfmüller (Hamburg),
Esther Hiepler und Max Phillipp Schmid (Basel), Emil Gruber, Martin Krenn (Vienna), Andrea Kuluncic (Zagreb),
Tanja Lazetic (Ljubljana), Jérôme Leuba (Genf), Ivan Moudov (Sofia), Warren Neidich (New York),
Michaela Thelenová (Ústi nad Labem), Tobias Zielony (Berlin)

The exhibition Hidden Publics investigates the different moments of perceiving public space and its inherent structures, which coin the urban cityscape, but are not necessarily visible as such. The artists in the exhibition question the structures according to which the public is constituted, implying different political and social patterns based on aesthetic assumptions as arbitrary moments. How can visible aspects of a city and its surrounding space refer to a hidden background? How can different, social, political or tourist-oriented purposes appear on the surface of a traditionally conservative yet identity-generating cityscape?
Hidden Publics analyzes a specific kind of otherness - or in a Lacanian sense, the reverse side of the mirror - which is required for an understanding of the whole identity of the self, with its inner tensions and conflicts. How can moments of urban life be visualized as a whole, i.e. how can their inner and outer structures be revealed as the results of incoherent strategies of organization?


Rýč, míč, klíč



Emil Filla Gallery, Ústí nad Labem, Czech Republic
www.gef.cz

January 26 - March 4, 2011

The exhibition presents Michal Kalhous´s thesis “Artist and his family inspiration” as part of postgradual studies of Visual
Communication at the Faculty of Art and Design at Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem.
As a guest of the exhibition Michaela Thelenová presents herseries “When you return home from work, it will all be nicely
tidied up…”.


 

100 YEARS OF THE BRNO HOUSE OF ARTS



House of Arts, House of The Lords of Kunštát, G99 Gallery, Brno, Czech Republic
www.dum-umeni.cz/cz

December 15, 2010 - February 13, 2011

The exhibition takes place at the Brno House of Arts and at Dům Pánu z Kunštátu concurrently. This exhibition prepared for the 100th anniversary of the existence of this cultural institution in Brno (originally the Kaiser Franz Josefs Jubiläums Künstlerhaus) marks an important era in its activity including confrontation with what is currently happening in Brno. An extensive presentation in two locations, it familiarizes us with the history of the buildings' construction, including archived material and posters. The inter-war period is relayed through examples of work by the German and Austrian members of the local artist's collective. The era of the 1950s and 1960s, when the Brno House of Arts became an important cultural center, is reflected through examples of work by the founding artists of Czech modern art and members of Brno's creative groups. Work by artists who's work differed from the official ideology of the “normalization” era, (at the time their exhibiting at the Brno House of Arts was a unique undertaking) will be featured in the exhibition. The exhibition's final section is made up of work by several international art world personalities from the turn of the millennium and a collection of photographs by various authors, representing different chapters in Czech photography. An independent component of the overall project will be the presentation of the G99 Gallery, focused on the youngest generation of artists.

Prezentace činnosti Galerie G99 za posledních 11 let je koncipována jako konceptuální instalace odrážející pohled do uskutečněných výstav pomocí jednoduchého vzorce výběru uměleckých děl spojených s jednou konkrétní stěnou galerie. Chronologické časové řazení umožní divákovi podílet se na fragmentovaném díle, které odkazuje k možnému výkladu směřování činnosti galerie. V zadní místnosti G99 bude prezentováno galerijní zázemí v jeho institucionálním rámci. Koncepci výstavy vytvořil Dominik Lang a bude zde k vidění kolem 40 výbraných uměleckých děl či jejich recyklátů.


HIDDEN PUBLICS



< rotor > association for contemporary art, Graz, Austria
http://rotor.mur.at

December 4, 2010 - February 19, 2011

Concept: Dr. Walter Seidl
(Austria), Dr. Andrea Domesle
(Austria)

Cooperation partner: Kunsthalle Palazzo, Liestal bei Basel; Gallery Skuc, Ljubljana; Faculty of Art and Design at Jan Evangelista Purkyne University; Emil Filla Gallery, Ústi nad Labem


Laurence Bonvin (Lausanne and Berlin), Walter Derungs (Basel), Markus Dorfmüller (Hamburg),
Esther Hiepler und Max Phillipp Schmid (Basel), Emil Gruber, Andrea Kuluncic (Zagreb), Tanja Lazetic (Ljubljana),
Jérôme Leuba (Genf), Ivan Moudov (Sofia), Tobias Zielony (Berlin), Warren Neidich (New York),
Michaela Thelenová (Ústi nad Labem)

The exhibition Hidden Publics investigates different aspects of perceiving public space and its inherent structures, which are not necessarily immediately visible as such. The artists in the exhibition question these structures, which imply different political and social patterns, due to the aesthetical assumptions they are based on as well as their arbitrariness.



INTER-VIEW



Nitra Gallery, Nitra, Slovakia
www.nitrianskagaleria.sk

November 25, 2010 - February 20, 2011

Concept: Barbora Geržová (Slovakia)

Gabika Binderová (SK), Veronika Bromová (CZ), Milena Dopitová (CZ), Lucia Dovičáková (SK), Katarina Ďuricová (SK), Jana Farmanová (SK), Pavlína Fichta Čierna (SK), Eva Filová (SK), Mira Gáberová (SK), Tatiana Grófová (SK), Zdena Kolečková (CZ), Petra Malá (CZ), Monika Mikyšková (SK), Ildikó Pálová (SK), Dorota Sadovská (SK), Pavla Sceranková (SK), Lucia Tallová (SK), Michaela Thelenová (CZ), Emoke Vargová (SK), Vlasta Žáková (SK)


Výstava bude mapovať tvorbu súčasných slovenských a českých autoriek, ktoré reflektujú aktuálne témy, akými sú telo, pamäť, vzťahy, sexualita. Je pravidlom, že keď sa realizuje výstava autoriek, ktoré pracujú s telom alebo sexualitou, automaticky sa predpokladá, že pôjde o projekt spojený s otázkami feminizmu. Zámerom výstavy však nie je opierať sa o feminizmus ako o jediné možné východisko, ale ani sa voči nemu vymedziť negatívne. Cieľom predkladaného projektu je pokúsiť sa pozrieť na tento problém z inej perspektívy. Pre projekt, ktorému bude predchádzať výskum bude dôležité zadefinovať si základné otázky, ktoré s problematikou súvisia a prostredníctvom výstavy a vybraných diel sa pokúsiť na ne hľadať odpovede.

http://artycok.tv/place/nitrianska-galeria-nitra




ARCHIV 2010

Až se vrátíš domů z práce, bude krásně uklizeno...
when you return home from work, it will all be nicely tidied up…



Hunt Kastner, Prague, Czech Republic
www.huntkastner.com
http://praguepost.com/night-and-day/galleries/6519-neat-and-tidy-with-a-twist.html

October 13 - December 5, 2010

Concept: Kacha Kastner, Camille Hunt

solo exhibition



 



CRAZYCURATORS BIENNALE III


Dom umenia, HIT Gallery, Space Gallery, Bratislava, Slovakia
www.crazycurators.org

September 30 - October 29, 2010

Artists and curators: Mladen Bundalo | Darka Radosavljevic Vasiljevic (SRB), Edwin Deen | Radek Váňa (NL), Lucia Dovičáková a Jozef Tušan | Diana Majdáková (SK), Mira Gáberová | Katarína Slaninová (SK), Dionigi Mattia Gagliardi | Gabriele Gaspari/26cc (IT), Laura Garbštiene | Laura Rutkute (LT), Lucia Hájniková | Peter Barényi (SK), Zsolt Keserue | Petra Csizek (HUN), Magdaléna Kuchtová | Lýdia Pribišová (SK), Matúš Lányi | Juraj Čarný (SK), Oliver Laric | Aaron Moulton (GER), Temitayo Ogunbiyi | Anastasia Stein (USA/Nigeria, RUS), Michael Part | Andreas Huber (AT), Martin Špirec | Ivana Madariová (SK), Magda Stanová | Eliška Mazalanová (SK), Michaela Thelenová | Michael Koleček (CZ), Matej Andraž Vogorinčič | Škuc Gallery (SLO), Tomasz Wendland | Slawomir Sobczak (PL)

Crazycurators Biennale sa pokúša predstaviť alternatívu voči megalomanským bienále, v ktorých sa individuálny prístup a komunikácia umelca a kurátora s divákom často stráca. Naopak, koncepcia Crazycurators Biennale je založená na úzkej a systematickej spolupráci umelca a kurátora, pričom každý kurátor je zodpovedný za výber maximálne jedného umelca. Tento rok
predstaví súčasné svetové umenie z dvanástich európskych krajín až v troch galériách.







HIDDEN PUBLICS



Kunsthalle Palazzo, Liestal bei Basel, Switzerland
www.palazzo.ch

August 21 - October 3, 2010

Concept: Dr. Walter Seidl
(Austria), Dr. Andrea Domesle
(Austria)

Cooperation partner: <rotor> association for contemporary art, Graz; Gallery Skuc, Ljubljana; Faculty of Art and Design at Jan Evangelista Purkyne University; Emil Filla Gallery, Ústi nad Labem


Laurence Bonvin (Lausanne and Berlin), Walter Derungs (Basel), Markus Dorfmüller (Hamburg),
Esther Hiepler und Max Phillipp Schmid (Basel), Sanja Ivekovic (Zagreb), Martin Krenn (Vienna),
Jérôme Leuba (Genf), Ivan Moudov (Sofia), Tobias Zielony (Berlin), Warren Neidich (New York),
Walter Seidl (Vienna), Michaela Thelenová (Ústi nad Labem)

This is the second exhibition tour initiated by Kunsthalle Palazzo. According to the model The artist in the (art) society 2009, the transnational team of curators are developing the tour from the beginning and contextualize it in the individual regional stages.
The exhibition Hidden Publics investigates the different moments of perceiving public space and its inherent structures, which coin the urban cityscape, but are not necessarily visible as such. The artists in the exhibition question the structures according to which the public is constituted, implying different political and social patterns based on aesthetical assumptions as arbitrary moments. They hint at the dichotomy between the visible and its actual meaning for the public. The photographic apparatus or the camera serves as a tool for observation. The media of photography and video with their direct realtion to reality become decisive factors to determine the contents of visible everyday scenarios.
Hidden Publics analyzes a specific kind of otherness, or, in a Lacanian sense the reverse side of the mirror, which is necessary to understand the whole identity of the self with its inner tensions and conflicts. The artists in the exhibition hint at the dichotomy between the visible and its actual meaning for the public.

 



FORMATE DER TRANSFORMATION 89-09



Museum auf Abruf - MUSA, Vienna, Austria
www.musa.at
Info

February 25 - April 30, 2010

Concept: Vladimír Beskid, Karel Císař, Aneta Mona Chisa, Martina Pachmanová, Marie Polášková, Michal Koleček, Tomáš Pospiszyl
Coordinator: František Kowolowski, Rostislav Koryčánek


Jesper Alvaer & Isabela Grosseová, Zbyněk Baladrán & Jiří Skála, Blažej Baláž, Erik Binder, Erika Bornová, Jiří Černický, Anna Daučíková, Milena Dopitová, Tomáš Džadoň, Pavlína Fichta Čierna, Sylva Francová, Viktor Frešo, Matej Gavula, Jitka Géringová, Daniel Hanzlík, Pavel Humhal, Aneta Mona Chisa, Radek Jandera, Tereza Kabůrková, Markéta Kinterová, Barbora Klímová & Filip Cenek, Lenka Klodová, Martin Kolář, Zdena Kolečková, Pavel Kopřiva, Eva Koťátková, Alena Kotzmannová, Martin Kuriš, Marek Kvetan, Ján Mančuška, Svätopluk Mikyta (XYZ), Silvie Milková, Michal Moravčík, Tamara Moyzes, Eva Mráziková, Martin Mrázik, Pavel Mrkus, Radka Müllerová, Ilona Németh, Jan Řezáč, Miroslav Rovenský, Nora Ružičková, Sláva Sobotovičová, Věra Stuchelová, Jiří Surůvka, Blanka Svatošová, Kateřina Šedá, Erik Šille (Otex a owad), Michaela Thelenová, Milan Tittel (XYZ), Markéta Váradiová, Tereza P. Velíková, Kateřina Vincourová, Robert Vlasák, Mirek Vodrážka, Jana Želibská, skupiny Matky a otcové, Podebal, Kamera Skura, Rafani, Billboart Gallery

 



TVOŘENÍ SVĚTŮ / MAKING WORLDS




Emil Filla Gallery, Gallery NF, Exhibit area Vitrínky, Ústí nad Labem, Czech Republic
www.gef.cz, www.gnf.wz.cz, www.vitrinky.blogspot.com
http://artycok.tv/lang/cs-cz/making-world/4394

February 3 - February 12, 2010

Concept: Silvie Milková
(Czech Republic), Veronika Daňhelová (Czech Republic)

Pavel Baňka, Jana Butzke, Buxton Bruce Nicholas, Pavla Byrtusová, Veronika Daňhelová, Claire Daudline, Michaela Dašková, Daniela Deutelbaumová, Jaroslav Dufek, Jan Fabián, Miroslav Hašek, Pavel Havrda, Jan Hrubeš, Tereza Honsová, Karla Hostašová, Tomáš Hrůza, Tereza Chlíbcová, Matyáš Chochola, Radek Jandera, Antonín Jirát, Markéta Kinterová, Jiří Kirchner, Barbora Kleinhamplová, Zdena Kolečková, Václav Kopecký, Pavel Kopřiva, Jiří Kovanda a studenti at. Performance, Jan Kuntoš, David Landa, Aleš Loziak, Tomáš Ludvík, Lubomír Lukčo, Vojta Marek, Barbora Martínková, Pavel Matela, Silvie Milková, Eva Mráziková, Jakub Nitche, Martin Novák, Yumiko Ono, Robert Palkovič, Kottie Paloma, Stanislav Pexa, Jan Plesl, Jan Prošek, Luděk Prošek, Kateřina Průžková, Jan Přibylský, Josef Rabara, Helena Račková, Lenka Reiterová, Barbora Seibrtová, Tereza Stejskalová, Pavel Sterec, Blanka Svatošová, Filip Šách, Michaela Thelenová, Kateřina Zochová

 


 

FORMÁTY TRANSFORMACE 89-09



The Brno House of Arts, Brno, Czech Republic
www.dum-umeni.cz/cz

November 18, 2009 - January 17, 2010

Concept: Vladimír Beskid, Karel Císař, Aneta Mona Chisa, Martina Pachmanová, Marie Polášková, Michal Koleček, Tomáš Pospiszyl
(Czech Republic)
Coordinator: František Kowolowski
(Czech Republic)

Jesper Alvaer & Isabela Grosseová, Zbyněk Baladrán & Jiří Skála, Blažej Baláž, Erik Binder, Erika Bornová, Jiří Černický, Anna Daučíková, Milena Dopitová, Tomáš Džadoň, Pavlína Fichta Čierna, Sylva Francová, Viktor Frešo, Matej Gavula, Jitka Géringová, Daniel Hanzlík, Pavel Humhal, Aneta Mona Chisa, Radek Jandera, Tereza Kabůrková, Markéta Kinterová, Barbora Klímová & Filip Cenek, Lenka Klodová, Martin Kolář, Zdena Kolečková, Pavel Kopřiva, Eva Koťátková, Alena Kotzmannová, Martin Kuriš, Marek Kvetan, Ján Mančuška, Svätopluk Mikyta (XYZ), Silvie Milková, Michal Moravčík, Tamara Moyzes, Eva Mráziková, Martin Mrázik, Pavel Mrkus, Radka Müllerová, Ilona Németh, Jan Řezáč, Miroslav Rovenský, Nora Ružičková, Sláva Sobotovičová, Věra Stuchelová, Jiří Surůvka, Blanka Svatošová, Kateřina Šedá, Erik Šille (Otex a owad), Michaela Thelenová, Milan Tittel (XYZ), Markéta Váradiová, Tereza P. Velíková, Kateřina Vincourová, Robert Vlasák, Mirek Vodrážka, Jana Želibská, skupiny Matky a otcové, Podebal, Kamera Skura, Rafani, Billboart Gallery



ARCHIV 2009

SOMETHING OF MYSELF: 23 self-portraits



Hunt Kastner Artworks, Prague, Czech Republic
www.huntkastner.com

June 25 - August 26, 2009

Concept: Katherine Kastner, Camille Hunt


Zbyněk Baladrán, Josef Bolf, Veronika Bromová, Tomáš Džadoň, Lenka Klodová, Lena Knilli,
Viktor Kopasz, Eva Koťátková, Jan J. Kotik, Alena Kotzmannová, César Martínez, Daniel Pitín, Podebal,
Jiří Příhoda, Jan Šerých, Štepánka Šimlová, Jiří Skála, Michaela Thelenová, Jiří Thýn, Tomáš Vaněk,
Petra Vargová, Lenka Vítková

 



ON THE TECTONICS OF HISTORY

click

ISCP, New York, USA
www.iscp-nyc.org

May 30 - June 28, 2009

Concept: Andrea Domesle (Austria), Martin Krenn (Austria)


David Adam, Pat Binder, Klaus vom Bruch, Lutz Dammbeck, Jochen Gerz, Hans Haacke, Rafal Jakubowicz, Klub Zwei, Grzegorz Klaman, Zdena Kolečková, Anna Konik, Anna Kowalska, Martin Krenn, Monument für die Niederlage, Susanne Kriemann, Robert Kuśmirowski, Pia Lanzinger, Boris Lurie, Gustav Metzger, Lisl Ponger, Rafani, Anja Salomonowitz, Naomi Tereza Salmon, Joachim Seinfeld, Esther Shalev-Gerz, Tim Sharp, Michaela Thelenová, Maciej Toporowicz, Arye Wachsmuth, Peter Weibel, Artur Żmijewski



LAND OF HUMAN RIGHTS - 3rd poster campaign

One integral part of the long-term project “Land of Human Rights” is a poster campaign. Starting in September 2007, a set of 4 posters will be printed every half a year. The front side of the posters will present works of artists on current human rights issues and on the back side there will be short texts of human rights activists, theorists or people affected by human rights. The aim of the campaign is to inform the people about their rights in connection with the human rights and to raise awareness of current human rights issues in a large part of the population.

www.landofhumanrights.eu
www.landofhumanrights.eu/eng/project/index.html

from February, 2009


BEHIND THE VELVET CURTAIN

click

Katzen Art Center at American University, Washington, DC, USA
www.american.edu/academic.depts/cas/katzen/

April 3 - May 18, 2009

Concept: Martina Pachmanová (Czech Republic)

Erika Bornová, Milena Dopitová, Lenka Klodová, Zdena Kolečková, Alena Kotzmannová,
Michaela Thelenová, Kateřina Vincourová


Seven Women Artists from the Czech Republic

The exhibition shows works by seven significant Czech women artists who, with the means of different media (video, installation, photography, drawing), challenge mechanisms of power related to gender, sexual, ethnic and national identity. The title of the show Behind the Velvet Curtain paraphrases the notorious concept of the Iron Curtain that signified the impermeable border around the former Soviet Bloc, and, at the same time, refers to the well-known cognomen of the political changes in former Czechoslovakia in 1989, the Velvet Revolution. However, both words – “velvet” and “curtain” – are commonly employed in a much less symbolic way; they literally mean the fabric or cloth that is soft, often used for women’s toilette or in the interior. The two words thus carry strong connotations of the sphere that is traditionally ascribed to femininity, i.e. the sphere of privacy, domesticity, sexuality, fantasy, but also care-taking and luxury. And it is mainly this context where intimacy and politics create an inseparable pair into which the exhibition is framed.

The exhibition Behind the Velvet Curtain presents women artists who entered the Czech and consecutively international art scene in the last fifteen years (all of them were born in the 1960s and 70s). It takes the viewers into the marginalized zones of the post-communist society where female desire, sexuality, identity, maternity, family, or age still subjected to many social and cultural prejudices, and where the old communist patriarchal system that deprived women of their privacy and got a total control of their bodies, behavior and decisions, has transformed into a no less patriarchal capitalist imperative of the production and consumption that publicly uses female sexuality as a symbol of freedom and democracy. However, the exhibition also touches upon much older traumas that still influence the personal and collective identity of women but also men in this part of Europe, such as the war experience, German occupation, and anti-German pogroms.

Although this exhibition is neither explicitly political nor explicitly feminist, it has strong social dimension.
It aims to – metaphorically – undraw the curtain and disclose complex and often complicated relationships between men and women, rationality and emotions, reality and dream, “we” (“I”) and “they” (“Other”), inside and outside, center and periphery. Yet, women, such as the artists in this show and its curator, who spent up to now at least half of their lives behind the Iron Curtain, know that clearly demarcated polarities in life and society don’t exist and people’s roles change; the subordination can generate strength, and domination and power can quickly turn into weakness and marginalization. Everything flows; iron and velvet are closer to each other than it seems at first sight…

Martina Pachmanová




REBUS SIC STANTIBUS

click

Emil Filla Gallery, Ústí nad Labem, Czech Republic
www.gef.cz

April 29 - May 29, 2009

Concept: Michal Koleček (Czech Republic), Silja Lehtonen (Finland)


Jiří Černický (CZ), Zdena Kolečková (CZ), Pavel Kopřiva (CZ), Antti Laitinen (F), Renja Leino (F),
Anni Leppänen (F), Silvie Milková (CZ), Harri Pälviranta (F), Hannele Romppanen (F),
Jari Silomäki (F), Michaela Thelenová (CZ)



VELMI KŘEHKÉ VZTAHY - obraz rodiny v současném umění

click

Armaturka Gallery, SCHIFR-AC, s.r.o., Ústí nad Labem, Czech Republic

April 27 - May 28, 2009

Concept: students of Curatorship Studies, FAD JEPU
in Ústí nad Labem

Petra Buzková, Radka Doležalová-Pavlíková, Vendula Fremlová, Jan Gemrot, Jitka Géringová, Barbora Hapalová, Pavel Havrda, Tereza Chaloupková, Lenka Klodová, Gabriela Kontra, Jan Kratochvíla, Ľubomíra Lavríková Abt, Barbora Kuklíková, Richard Loskot, Radka Müllerová, Jana Pospíšilová, Lucie Preissová, Dušan Skala, Barbora Stejskalová, Georgia Stuart, Jana Štěpánová, Michaela Thelenová, Sára Venclovská, Libuše Vendlová, Silvie Vondřejcová

 



PHOTOMONTH IN KRAKOW 2009

Krakow, Poland
www.photomonth.com

May 6 - May 31, 2009

Concept of part AKTUALIZACJA: David Korecký
(Czech Republic), Sylva Francová (Czech Republic)


 



THOUGHTS OF A WIFE

click

Fiducia Gallery, Ostrava, Czech Republic

March 31 - April 28, 2009

Solo exhibition

 


 

ARCHIV 2008

The New Art Dealers Alliance (NADA) Art Fair 2008 Miami
hunt kastner artworks presenting works by
Josef Bolf, Viktor Kopasz, Alena Kotzmannová, Daniel Pitín, Jan Šerých, Michaela Thelenová

click


Booth C8, The Ice Palace, Miami, FL, USA
www.newartdealers.org

December 3 - December 7, 2008



IMAGE, COMMUNICATION, STYLE, FUNCTION, CONCEPT

(exhibition of Faculty of Art and Design, Jan Evangelista
Purkyně University in Ústí nad Labem)


click


National Gallery, Collection of Modern and Contemporary Art, Prague, Czech Republic
www.ngprague.cz

November 26, 2008 - January 30, 2009





ME AND THE OTHERS


click


Nitra Gallery, Nitra, Slovakia
www.nitrianskagaleria.sk

May 6 - June 29, 2008

Concept: Barbora Geržová (Slovakia)


Michaela Thelenová + Gabika Binderová, Eva Filová, Pavlína Fichta Čierna, Anton Čierny, Peter Kalmus,
Marek Kvetán, Matúš Lányi, Stano Masár, Michal Murin, Dorota Sadovská








 


 

REBUS SIC STANTIBUS

click


Aboa Vetus & Ars Nova Museum, Turku, Finlandia
www.aboavetusarsnova.fi

April 11 - May 25, 2008

Concept: Michal Koleček (Czech Republic), Silja Lehtonen (Finlandia)


Jiří Černický (CZ), Zdena Kolečková (CZ), Pavel Kopřiva (CZ), Antti Laitinen (F), Renja Leino (F),
Anni Leppänen (F), Silvie Milková (CZ), Harri Pälviranta (F), Hannele Romppanen (F),
Jari Silomäki (F), Michaela Thelenová (CZ)



HUNT KASTNER ARTWORKS AT VIENNAFAIR 08




Messe Wien, Vienna, Austria
Messeplatz 1, 1020 Vienna

www.viennafair.at
www.huntkastner.com

April 24 - 27, 2008

 



HOT DESTINATION / MARGINAL DESTINY IV.


click


Motorenhalle, Dresden, Germany

www.motorenhalle.de

November 10, 2007 - January 19, 2008

Concept: Michal Koleček (Czech Republic), Frank Eckhardt (Germany)


Janet Grau (D), Frank Hermann (D), Martin Kuriš (CZ), Michal Moravčík (SK),
Michaela Thelenová (CZ), Dominik Hruza (A), Pavel Kopřiva (CZ), Barbora Klímová (CZ),
Jiří Hladík (CZ)

The aim of the long-term project HOT DESTINATION / MARGINAL DESTINY is to map
the recent art production arising from the Central-European post-communist space.
The project is structured as a series of exhibitions localized in prestigious institutions
operating in regional centres with a strong affinity to the international context
of the contemporary art. Individual exhibitions naturally relate to the specific situation
of the site, for which they have been prepared, however at the same time they are
interconnected and communicate to each other. The selection of artists is focused
on the generation of the 20th century's last decade that most consistently reflects
the process of political, economic and cultural transformation characteristic
for the post-communist region.








photo © Pavel Kopřiva